Intrebari pentru cercetare de cumparator (shopper)

Tipurile de cercetari si intrebari la care se poate raspunde prin cercetari cantitative, in limite acceptabile (15-20 minute, ‚mall –intercept’)

Cercetarea 1: Definirea cumparatorului tipic si intelegerea obiceiurilor de cumparare pentru [Retailer].

Intrebarile la care se raspunde sunt:

1.    Cine e cumparatorul din [Retailer]?

2.    Care sunt segmentele de consumatori (propunere de segmentare)?

3.    De ce vine consumatorul la [Retailer]?

4.    Care e varsta, starea civila, marimea familiei/ household provenienta sociala, nivelul de venit, structura demografica, marimea familiei, profesia, principalul aducator de venit in familie, studii?

5.    Cat de departe locuieste consumatorul / departarea fata de locatie [Retailer]?

6.    Cu ce vine de obicei la cumparaturi: cu masina, pe jos?

7.    Cum face cumparaturile: singur, impreuna cu familia….? Care sunt zilele preferate pentru cumparare si de ce?

8.    Care sunt orele preferate pentru cumparare si de ce?

9.    De cate ori face cumparaturi in general / saptamana (/luna)? De cate ori vine la [Retailer]/ luna? 

10.  Care sunt saptamanile preferate (din luna) in care face cumparaturi?

11.  Cine din familie face cumparaturile in [Retailer]?

12.  Cine din famile decide ce se cumparar in [Retailer]?

13.  Care sunt alte locatii in care se duce sa cumpere?

14.  Care sunt categoriile care sunt dorite de cumparator (ce se asteapta sa gaseasca cumparatorul in [Retailer])?

15.  Care sunt categoriile destinatie, preferinta / rutina, convenience / de obisnuinta, ocazionale / de sezon?

16.  Ce cumpara de obicei?

17.  Ce intentioneaza sa cumpere?

18.  Ce alti jucatori din industrie mai cunoaste cumparatorul [Retailer]?

19.  Din ce fel de magazin cumpara de obicei produse: alimentare, de uz casnic, de folosinta indelungata,…?

20.  Cumparatura e planificata / are lista de cumparaturi / stie ce vrea sa cumpere?

21.  Cat timp stau in medie in [Retailer] / cat timp dedica operatiei de cumparare / cat timp stau la casa?

22.  Cate dintre articolele cumparate a stiut dinainte (ca vrea sa le cumpere) si cate a decis la fata locului?

23.  Ce atrage cumparatorul sa vina la [Retailer]?

24.  Care e sunt elementele dupa care cumparatorul judeca valoarea unui magazin?

25.  Care sunt categoriile care le cumpara de obicei din [Retailer]? Care sunt categoriile care le cumpara din alte locatii? (Graficul frecventa de cumparare / marimea cosului cumparat.)

26.  Ce suma aloca lunar pentru diverse categorii: alimetare, cosmetice/ detergenti, produse electrocasnice/

27.  De ce merge la cumparaturi (diverse motive,…)

28.  De unde cumpara urrmatoarele categorii de produse, de obicei: carne, paine, lapte / lactate, deodorante / parfumuri, igiena personala, legume- fructe,…

29.  Care e mai important / care e scala deciziei de alegere a unui anumit magazin sau altul (pret dorit, in stoc / fara OOS, marime ambalaj dorita, brand dorit, promotii/ fara promotii, informatie la locul de cumparare, usurinta in cumparare, usor de gasit la raft, pret vizibil, reduceri de pret dese, promotii dese, varietate mare, branduri cunoscute, pret in general mic, promotii dese, branduri proprii [Retailer], nu aglomeratie de cumparatori, lipsa de cozi la casa / servire rapida, display-uri / priamide de marfa?

 

 


 

Cercetarea 2: Comportamente legate de cumparare (frecventa de cumpare, planificare, mod de cumpare, reactii la diverse situatii standard, clasificare pe tipuri de cumparatori / segmentare)

Intrebarile la care se raspunde sunt:

1.    Ce face cumparatorul [Retailer] daca nu gaseste la articolul dorit (comportament la OOS)? Cumpara alt articol din aceeasi categorie ? Merge la alt magazin pentru a cumpara articolul preferat ? Amana cumpararea pana la gasirea articolului dorit din acelasi magazin?

2.    Ce face cumparatorul daca nu gaseste articolul dorit la pretul preferat? Cumpara alt articol mai ieftin? Schimba magazinul? Amana cumpararea si asteapta o promotie sau o reducere de pret?

3.    Cat cumpara cumparatorul, in medie, de la [Retailer]?

4.    Care sunt categoriile cu frecventa mare de cumparare?

5.    Care sunt categoriile cu rata mare de cerere (raport cumparatori care cheltuie intr-o anumita categorie / total cumparatori care cheltuie in [Retailer])?

6.    Studiaza shopper-ul flyer-ul inainte de cumparare / se serveste de informatiile din flyer?

7.    Sunt categoriile din flyer interesante pentru shopper? Trebuie sa fie schimbate? Care sunt cele mai interesante categorii?

8.    Care sunt factorii dupa care alege un produs cand cumparati: pret, valabilitate, promotii, raport calitate / pret, prezenta produsului, garantie, ambalaj, producator, brand cunoscut,… Cum variaza asta in functie de categoriile respective: alimentare, nealimentare,…

9.    Cu cine va sfatuiti de unde sa cumparati o anumita categorie de produse / de unde va informati: familie, rude, vecini, reclame, vanzatoare din magazin, etichete, afise in magazin, flyere,…

10.  Cum se comporta cumparatorul la cumpararea diverselor categorii (Filmari in magazin + clasificare + interpretare comportament)

11.  Studii pe fiecare categorie in parte: driveri de decizie, scala deciziei.

12.  Ce l-a impiedicat sa cumpere un articol dorit? (Ce a vrut sa cumpere si nu a gasit? Ce a gasit dar nu si-a putut permite / era prea scump ?)

13.  De ce schimba cumparatorul [Retailer] locatia de cumparare ?

 

 


 

Cercetarea 3: Perceptii si atitudini ale cumparatorului fata de brandul [Retailer] si alte branduri (pe mai multe categorii importante)

1.    Ce deranjeaza cumparatorul in procesul de cumparare?

2.    Care sunt categoriile / articolele cu sensibilitate marita la pret?

3.    Care sunt categoriile cu sensibiltate mare la promotii (si anume la ce: marimea promotiei sau frecventa promotiilor)?

4.    Care sunt asteptarile pe fiecare categorie (de exemplu, se asteapta pentru pret mic la legume-fructe, sa primeasca calitate mai joasa)?

5.    Cat de puternic e numele [Retailer]?

6.    Ce sugereaza acet nume?

7.    Este oportuna sau nu o schimbare de nume / rebranding? (propunere cu justificare de re-branding, verificare de nume potentiale, ce sugereaza acestea)

8.    Care sunt driverii principali ai [Retailer] / care sunt vectorii de imagine ai [Retailer]?

9.    Care e perceptia consumatorul despre [Retailer] / imaginea in general, overall rating , value rating si atribute specifice) in context comparativ cu restul jucatorilor in industrie?

10.  Harta perceptuala: care sunt afirmatiile care se potrivesc cel mai bine brandului [Retailer], care sunt atributele care se potrivesc cel mai bine acestui brand?

11.   Care e aranjamentul preferat al rafturilor si categoriilor?

12.  Care sunt criteriile pe baza carora cumparatorul judeca calitatea operatiei de cumparare?

13.  Cat de mult e influentat cumparatorul de existenta promotiilor?

14.  Care sunt tipurile de promotii favorite?

15.  Fata de ce ati planificat sa cheltuiti, rezultatul cumparaturilor/ marimea cosului e: mai mare, mai mica, cam la fel. Care sunt motivele pentru asta: au crescut preturile in magazin, am gasit promotii, n-am planificat bine, nu planific niciodata, mi-am amintit in magazin, am gasit produs proaspat, am o suma fixa de bani, nevoi mai mici, preturi mai bune decat asteptat,…)

16.  Care sunt marcile Dvs. preferate (lista + bifare)

 

 

 

Cercetarea 4: Indicatori de performanta. Satisfactia cumparatorului (OAR, valoare pentru bani, pe categoriile importante)

 

1.    Care e penetrarea relativa a [Retailer] (numarul de cumparatori care cumpara din [Retailer] fata de numarul total de cumparatori posibil intr-o arie data)?

2.    Care e rata de inchidere a [Retailer] (numarul de cumparatori care intra si cumpara ceva)?

3.    Care e intensitatea de cheltuire a cumparatorului (nivelul de cheltuire al cumparatorului in [Retailer] fata de nivelul mediu de cheltuire per cumparator in general / pe regiunea respectiva)?

4.    Grila loialitate pentru magazin / loialitate pentru brand pentru diverse categorii.

5.    Care sunt criteriile dupa care se determina satisfactia cumparatorului:

·         Magazinul e curat,

·         Magazinul are ore de deschidere si de inchidere convenabile,

·         Are vanzatori prietenosi si de ajutor,  

·         Produsele care le vreau le gasesc permanent in magazin,

·         Are preturi mici intotdeauna,

·         Cozile la casa sunt mici,

·         E usor de gasit brand-ul / tipul / marimea produsului pe care o vreau la raft,

·         E aproape de casa / serviciu,

·         Are promotii interesante,

·         Are carne de buna calitate,

·         Are intotdeauna ultimele / cele mai la moda produse,

·         Are legume si fructe proaspete, Are paine calda / proaspata,…).

·         Care e prioritizarea acestor criterii (top 2 ranking, oar,..)

6. Nivelul de satisfactie overall cu cumparatura din [Retailer]?