Smecheria eliminarii celui de-al treilea adversar

Antena 3 e un post de televiziune partizan: asta nu e un secret pentru nimeni. Lauda si preaslaveste, in gura mare, partidul care e in alianta cu patronul trustului, Dan Voiculescu. Acum e portavocea USL-ului. Care USL si-a tras consilieri capabili, precum Bogdan Teodorescu. De acum, o sa asistam si la miscari mai subtile, cel putin in planul imagisticii. Prima, am vazut-o deja: ruperea unei scrisori in public. Gestul, marunt ca si actiune, (si chiar daca nu are corespondent in realitate, decat partial) are reverberatii majore in plan imagistic. Eu m-am bucurat: o sa fie misto, o sa vedem lucruri noi.

Acum, am vazut pe antena 3 o rubrica de ‘informare’: cine unde candideaza. De exemplu, la presedintia consiliului judetean Dambovita candideaza neica-nimeni din partea USL, si al neica-nimeni, cu par mai mult, din partea PDL. Pana aici, bine si frumos: informam populatia. Aflam si noi who’s who intre neica-nimenii locali, amatori de adminstrate de bugete politice.

Doar ca informarea asta e, din pacate, si manipulare.

Atunci cand prezinti lupta pentru un scaun ca si duel intre doi candidati, in realitate, elimini cu intentie pe toti ceilalti. (Am mai prezentat smecheria asta in cazul pizzei Pappa John, care, pretinzand ca e cea mai buna fata de #1, a eliminat, in acest proces, pe #2, despre care nu s-a discutat.) De ce ai face asta?

Pay, in cazul USL, lucrurile sunt destul de simple. Principalii dusmani al USL-ului sunt, in ordine: 1. neparticiparea, si 2. alte partide in afara de PDL. Acesta din urma, discreditat dupa o guvernare defectuoasa (pe care mi-am facut datoria sa o critic in acest blog, de cate ori am avut ocazia) va mai fi votat de niste partizani-talibani, sau de niste proaspat momiti. Problema e formata din alegatorii care vin la vot, si care voteaza un al treilea partid, oricare ar fi el (PRM, PPDD, PNG, vreun independent real, samd). Si care, groaznic, s-ar putea alia, conjunctural sau nu, ulterior, cu altcineva in afara USL-ului.

Intre noi fie vorba, la locale cel putin, PDL-ul e in aceeasi situatie: ar vrea sa concureze numai cu USL-ul. Problema lor e la legislative, unde, daca ar face asta, s-ar trezi, mai mult ca sigur, intr-o opozitie crancena. Adica, PDL-ul si obedientii lor de imagine trebuie sa faca un joc delicat: sa incurajeze uni-jocul la locale si  multi-participarea si pluri-advertizing-ul pentru legislative.

Atunci cand iti lansezi un brand, ai tot interesul sa te compari cu cel mai bun/ cu #1. Atata timp cat vei fi comparat cu acesta (tu fiind unul dintre altii) vei avea numai avantaje. Chiar si cand ajungi #1, ai interesul sa te compari cu #2, si sa nu iei in considerare pe #3 sau pe urmatorii, ca si cum n-ar exista.

In vanzari, smecheria asta se aplica in inchiderile comparative. Cand iti prezinti produsul si faci o inchidere comparativa, comparatia se face cu #1, sau cu cel care are perceptia ca ar fi #1. Daca esti mai rau decat el, lupti sa-l ajungi. Unde esti mai bun decat el, spui. E complet nerelevant daca esti mai bun decat #3 sau #5, sau #17. Orice exemplu in care ai reusit, prin lupta dreapta sau licitatie, sa-l bati pe #1 e de povestit si de integrat in cultura companiei.

Sau cand vrei sa vinzi prin similitudine/ recomandare. Daca cel caruia i te adresezi se simte ca fiind #1, si tu lucrezi deja cu un concurent de-al lui,  s-ar putea sa ai mai mari sanse daca ii povestesti asta. Nici un #1 nu isi permite riscul de a fi prins de un urmaritor. Daca vinzi unui urmaritor, si tu deja lucrezi cu #1: sa-mi fie cu iertare, dar ai un motiv bun de impins in fata: daca #1 lucreaza cu tine, inseamna ca faci ceva bine, nu? (Daca vinzi unui urmaritor, si tu lucrezi cu un alt urmaritor, e fass, de la bun inceput.)

– Sa stiti ca, intr-un studiu efectuat de revista Autocar, aceasta masina a fost declarata mai buna decat masina aflata pe locul 5 in vanzari, in categoria ei, in Romania.