Despre spam, sms-spam si incredere

Cand faci spam catre 5 milioane de adrese si vinzi napolitane, sau mancare de caini, de fapt nu faci altceva decat sa-ti maresti baza de clienti. Circa 1% vor citi mail-ul tau: 50,000 de clienti. Alti 1…5% vor incerca produsul tau: minim 500 de clienti. Astfel, daca spam-ul te costa 500 de lei, si napolitana ta 3 lei bucata, iti vei scoate cheltuielile, si vei castiga si ceva notorietate.

Daca, insa, faci spam catre o baza de clienti, suspecti, prospecti, si intamplatori de cateva mii de mail-uri (sa zicem, 2,000) vanzand locuri la pensiunea ta, nu faci nimic altceva decat sa spui: “N-am vanzare. Sunt disperat. Fugiti de mine, ca am servicii proaste.”. Regula lui 1% nu se mai aplica.

Daca trimiti SMS la 500 de clienti existenti (si suspecti) cu o ultima oferta pe care o ai, vei starni interes din partea aceluiasi 1% (5 oameni) si, poate 2 din ei or sa cumpere. Nu neaparat oferta ta, dar ceva. Partea buna e ca o sa creezi amintire – adica, sms-ul are si valoare de follow-up – si, indirect, clientii care au primit mesaj vor vorbi despre tine mai departe. (Spre deosebire de situatia cand, dupa 1 an, nu mai tin minte de unde au cumparat obiectul respectiv.)

Daca, insa, esti si mai smecher (sau, ma rog, marketer) si trimiti acelasi SMS cu o oferta de service gratis, vei primi cereri de la 10% (fripturistii de meserie, cei care infig furculita in orice misca), dar vei crea favorabilitate la restul de 90% (pentru ca, oricum ai da-o, sms-urile se citesc). Cand va fi vorba sa aleaga – fie ca si recomandare, fie ca si serivicii de mentenanta sau reparatii – intre tine si concurentii tai, tu, cel care ofera service gratis, vei fi cu mult in fata. Si vei putea face si o gramada de bani, pentru ca, de fapt, nici un service, in cele din urma, nu e chiar gratis: ceva-ceva tot se strica, se invecheste, si se inlocuieste.

Firmele (in Romania, cel putin) cheltuiesc enorm de multa energie in partea de convingere a suspectului/ prospectului, si foarte putina in partea de calificare (din necunoscuti in prospecti). Iar, daca vorbim de follow-up, si de transformarea clientilor in activisti, practic, nimeni nu face nimic.

Va rog remarcati ca spam-ul ‘de insamantare’ costa 100 lei pe cumparator (si, poate 10 lei pe ‘insamantat’). In vreme ce spam-ul de follow-up, chiar si sms, nu costa mai mult decat costul sms-ului: 0.25 lei (2,500 lei vechi). Iar rezultatul lui e, de departe, cu mult mai bun.

Regula spam-ului e aceeasi ca si la vanzare: sa nu vrei sa vinzi cu el (imediat). Daca, in loc de vanzare, oferi ceva (uite un exemplu: reducere 33% la orice deplasare de service, in perioada 1 iunie – 1 septembrie), adica o faci cu bataie lunga, e un instrument minunat in crearea de favorabilitate, si, cumulat, de incredere.

Si, in vanzari, cel mai pretios commodity e increderea.