Situatii cand interactionezi cu clientul

1. Cand ii schimbi o stare pe care o are, cu una mai buna (esti agent de schimbare).

2. Cand ii deschizi mintea (si ceakrele) asupra unei posibilitati de mai bine (esti agent informator, vizionar, inspirator).

3. Cand ii descoperi durerea, i-o diagnostichezi, si il ajuti sa gaseasca cea mai buna cale de a scapa de ea (esti tamaduitor, sau rezolvitor de probleme).

4. Cand corectezi o alegere pe care deja a facut-o (esti profesor, justitiar).

5. Cand concurezi, impreuna cu altii, sa-l convingi sa ia solutia ta, el stiind deja ce vrea (esti un ofertant).

6. Cand sublicitezi o alegere (= solutie) pe care deja a facut-o (‘ia de la mine, ca e acelasi lucru, si e mai ieftin’) (esti oportunist).

7. Cand ii blochezi orice miscare, argumentand ca situatia lui actuala e mai buna (esti un stopper, un opritor).

8. Cand doar te imprietenesti cu el (= ii castigi increderea) urmand sa folosesti acest capital ulterior (esti un relationar, sau un profitor sentimental).

9. Cand ii dai un cadou (aparent) dezinteresat (in functie de procesul tau de vanzare, poti fi una din variantele anterioare).

10. Cand il eviti, dintr-un motiv sau altul (sau incerci numai sa-l eviti) (esti un evitator, un pastrator al statu-quo-ului propriu).

Ca si vanzator, poti fi oricare din variantele de mai sus.

Sigur, unele sunt mai bune (pentru tine) de exemplu atunci cand actionezi ca un agent de schimbare. Iar altele sunt, de-a dreptul, de ocolit, cum e atunci cand esti doar un ofertant printre altii.

Partea frumoasa e ca tu alegi (= poti sa alegi) ce vrei sa fii pentru clientul tau, si care e instanta in care interactionezi cu el. Nu te obliga nimeni sa fii numai un ofertant, sau un oportunist, sau un agent de informare. Daca esti deja intr-una din aceste situatii, mai ai (inca) alte 9 feluri in care poti sa actionezi.

Asta ca si raspuns celor care spun ca nu au o alta solutie (si mod de actiune) decat cel in care traiesc la ora actuala.