Cererea post-factum

Cererea post-factum

Oricat ar parea de ciudat, exista si o metoda de stoarcere de bani, suplimentar, de la client, dupa prestarea serviciilor sau livrarea bunurilor. (Metoda e un cuvant cam mare, pentru ca, de fapt, nu contine nici o metoda speciala.)

Tactica e simpla: odata ce se livreaza bunurile, dupa cateva zile, furnizorul revine, isi cere scuze, si spune ca ‘ a gresit pretul’, ca ‘mai are de platit niste furnizori legati de lucrarea facuta’ si te roaga ‘sa-i mai dai niste bani’. De obicei, nu e o valoare mare: circa 5..7% din valoarea comenzii initiale (sau, in cazurile unor mai amarati, numai 500… 1000 de lei).

Daca – ca si client – refuzi sa platesti, practic ti se spune ca ‘nu mai functioneaza nici o garantie’, ca ‘nu poate sa te serveasca, atata timp cat nici tu nu-l intelegi’.

Care e sursa acestui comportament? Eu am identificat doua:

1. A vazut ca ‘e un os mai mare de ros’. La montaj/ livrare, furnizorul a constatat ca de fapt ‘mai erau bani ramasi pe masa’. Si, prin aceasta tactica, se grabeste sa-i adune.

2. Ceva e gresit, se va strica, si nu vrea sa asigure service-ul. De la montaj sau chiar din timpul fabricatiei, furnizorul stie ca a dat o calitate sub-optima. Si, ca sa evite niste costuri suplimentare ulterioare, practica manevra asta. (De obicei, e insotita si de un contract prost facut si incomplet.)

3. (mai rar) Clientul s-a arata super-incantat de ce a primit.

De obicei, furnizorul respectiv revine cu telefoanele, insistent, cerand banii respectivi (daca e vorba de o firma, catre diversi angajati ai firmei-client) pana cand cererea ii e satisfacuta. Poate continua saptamani, luni – mai ales daca urmeaza perioada de vacanta de comenzi, cand, oricum, nu are ce face.

Am vazut tactica asta la:

  • tamplari (de termopane);
  • constructori;
  • montatori de pardoseli;
  • vanzatori de echipamente;

adica in zona unde service-ul e important, dar relatia de vanzare nu se intampla decat o singura data (o singura tranzactie).

In mod sigur o astfel de manevra se va intampla daca:

  • e o recomandare (un prieten) la mijloc;
  • parte din comanda s-a facut in barter;
  • nu a existat un contract clar;
  • vanzarea s-a facut ‘pe baza de relatie’ sau “prietenie” (ce mai numesc eu ‘vanzare relationala’).